Oef! Die vraag zag je niet aankomen toen je de voorbereiding op jouw presentatie deed. En dan blijkt: hoe goed je jezelf ook voorbereidt, er zal altijd een vraag zijn die je niet ziet aankomen. Maar wat nu?
Eerlijkheid duurt het langst.
Het belangrijkste is dat je altijd begrip toont voor degene die de vraag stelt. Wees daarnaast zo eerlijk mogelijk. Vaak zijn degenen met vragen simpelweg nieuwsgierig omdat ze duidelijkheid willen hebben over datgene wat je vertelt. Een open en eerlijk antwoord werkt om deze reden vaak het beste, ook wanneer het antwoord minder positief is.
Er zijn echter vragen die wat lastiger zijn. Denk hierbij aan:
Wees gerust als dit gebeurt, voor ieder type vraag is een passend antwoord.
1. Vragen waarop je het antwoord niet weet.
Je kunt niet alles weten en dus zal er soms een vraag komen waar je het antwoord niet op weet. Dit kan komen doordat je niet genoeg onderzoek hebt gedaan of doordat de vraag buiten je expertise valt.
Antwoord met: Toe te geven dat je iets niet weet of door aan te geven dat de vraag buiten je expertise valt. Je kunt de vragensteller helpen door er later op terug te komen of door deze persoon door te verwijzen naar een expert.
2. Vragen omdat je iets hebt gezegd wat niet klopt.
Je kunt niet altijd gelijk hebben. Soms komt het voor dat je verhaal incorrect is of achterhaald.
Antwoord met: Te vragen waarom deze persoon dit denkt. Een excuses aan te bieden als deze persoon gelijk blijkt te hebben. Je verhaal aan te vullen met de nieuwe kennis. Een passende compensatie of hulp aan te bieden als hier negatieve gevolgen uit voort zijn gekomen.
3. Vragen met incorrecte beweringen.
Soms hebben anderen ongelijk, maar zijn zij stellig in wat zij beweren.
Antwoord met: Te vragen waarom deze persoon deze stelling maakt. Akkoord te gaan daar waar de gedachtegang van de vragensteller klopt. Ontkennen daar waar de gedachtegang onjuist is. Met een passende uitleg komen waarom datgene wat de vragensteller stelt niet klopt.
Al met al…
Wanneer je het soort vraag herkent, is de juiste reactie vaak binnen handbereik. Luister dan ook goed naar de vragensteller en gebruik de richtlijnen uit deze blog voor een passende reactie. Zo voorkom je discussies met je publiek en zorg je ervoor dat iedereen zich gehoord voelt.
Succes!